Muziek – Derde graad
Je deed al heel wat kennis op in de tweede graad. In de derde graad breid je je kennis en vaardigheden verder uit.
Je kan in de derde graad kiezen tussen verschillende trajecten. Ben je een performer, dan ga je voor “voorbereidend vertolkend”. Heb je een creatieve geest en wil je liever je eigen muziek maken of arrangeren, dan past de “voorbereidend creërende” optie waarschijnlijk beter bij je. Deze trajecten bereiden je voor op de vertolkend of creërend muzikant in de vierde graad.
Derde graad klassiek of jazz-pop-rock
Voorbereidend vertolkend
Vanaf 12 jaar (en volwassenen)
3 leerjaren (3.1 tot 3.3)
- 1 uur per week instrument of zang
- 1 uur per week muzieklab
- 1 uur per week groepsmusiceren of begeleidingspraktijk (*)
(*) Begeleidingspraktijk kan enkel met piano als instrument
Je gaat verder met jouw instrument in de derde graad en bouwt verder aan een repertoire van klassiek tot hedendaags, of jazz-pop-rock.
Ons muzieklab is ondertussen al bekend domein uit de tweede graad. We gaan verder op ontdekking in de muziek in al haar facetten. We ontcijferen alle ingrediënten in onze muzikale proefbuis en ontwikkelen onze eigen smaak. Laat die boel maar ontploffen, er verschijnt ongetwijfeld iets moois.
Je leert muziek beluisteren en bespreken, en ontdekt tal van instrumenten en leert een eigen mening vormen. Concertuitstappen ondersteunen de geziene leerstof. De muziek die we spelen, gaan we beter begrijpen en de muziek die we (nog) niet gespeeld krijgen, wordt een pak boeiender.
In het derde jaar organiseren we muzieklab projectmatig. Alle lessen worden gecentraliseerd rond een vijftal projecten per jaar. Bij elk project hoort een voorbeschouwing, een concertbezoek/workshop en een evaluatie/nabespreking. De projecten worden meegedeeld bij de inschrijving in september, en zullen dan ook te vinden zijn op de website.
‘Music is a world within itself, it is a language we all understand’, zingt Stevie Wonder. Maar we kunnen nog dieper graven, ontleden, beluisteren, ervaren en bekijken, ter plaatse en verder weg.
Muzieklab voor volwassenen in de derde graad wordt projectmatig georganiseerd. Alle lessen worden gecentraliseerd rond een vijftal projecten per jaar. Bij elk project hoort een voorbeschouwing, een concertbezoek/workshop en een evaluatie/nabespreking. De projecten worden meegedeeld bij de inschrijving in september, en zullen ook te vinden zijn op de website.
Wat is er leuker dan een instrument spelen of zingen en dan samen musiceren?
Vanaf het vierde jaar van de tweede graad zet je de eerste stappen in het samen musiceren met je instrument. In de derde en vierde graad bouwen we hierop verder. In plaats van groepsmusiceren kan je ook kiezen voor koor (na een zangtest). Speel je piano dan kan je ook kiezen voor begeleidingspraktijk. Als zanger volg je sowieso koor.
Lekker swingende begeleidingen maken en improviseren aan de piano.
Ben je pianist dan kan je in de derde en vierde graad kiezen voor begeleidingspraktijk in plaats van groepsmusiceren. Je leert er alle kneepjes van het vak: zichtlezen, akkoordenschema’s plaatsen op melodieën, improvisaties, … Kortom, je ontwikkelt in dit vak behendigheid op het klavier en muzikale creativiteit.
Derde graad klassiek of jazz-pop-rock
Voorbereidend creërend
Keuze instrument of zang
Vanaf 12 jaar (en volwassenen)
3 leerjaren (3.1 tot 3.3)
- 1 uur per week instrument of zang
- 1 uur per week muziektheorie of compositie
- 1 uur per week groepsmusiceren of begeleidingspraktijk (*)
(*) Begeleidingspraktijk kan enkel met piano als instrument
Je gaat verder met jouw instrument in de derde graad en bouwt verder aan een repertoire van klassiek tot hedendaags, of jazz-pop-rock.
Dit vak is iets voor jou als je altijd al meer had willen weten over de rijkdom en de geheimen van de meerstemmigheid.
Tijdens deze cursus leer je bewust waarnemen wat meerstemmigheid in relatie tot melodie, metrum, ritme en andere muzikale parameters betekent. Wat maakt dat muziek soms opgewekt, dan weer melancholisch, tragisch, overdonderend, pakkend, frivool, … klinkt? Ontdek de wondere wereld van de meerstemmigheid.
Fladderen de muzikale ideeën rond in je hoofd, of heb je nog geen ervaring maar je voelt wel de kriebels om muziek aan het papier toe te vertrouwen?
Wij zetten je op weg. Ontdek hoe componisten te werk gaan en laat dan je creativiteit los op eigen muzikale verzinsels. Laat je eigen muziek tot leven komen op een podium.
Wat is er leuker dan een instrument spelen of zingen en dan samen musiceren?
Vanaf het vierde jaar van de tweede graad zet je de eerste stappen in het samen musiceren met je instrument. In de derde en vierde graad bouwen we hierop verder. In plaats van groepsmusiceren kan je ook kiezen voor koor (na een zangtest). Speel je piano dan kan je ook kiezen voor begeleidingspraktijk. Als zanger volg je sowieso koor.
Lekker swingende begeleidingen maken en improviseren aan de piano.
Ben je pianist dan kan je in de derde en vierde graad kiezen voor begeleidingspraktijk in plaats van groepsmusiceren. Je leert er alle kneepjes van het vak: zichtlezen, akkoordenschema’s plaatsen op melodieën, improvisaties, … Kortom, je ontwikkelt in dit vak behendigheid op het klavier en muzikale creativiteit.
Derde graad klassiek of jazz-pop-rock
Voorbereidend creërend
Keuze muziek schrijven
Vanaf 12 jaar (en volwassenen)
3 leerjaren (3.1 tot 3.3)
- 1 uur per week muziektheorie
- 2 uur per week, 2 vakken te kiezen uit:
– instrument of zang
– improvisatie
– arrangeren
– muzieklab
Dit vak is iets voor jou als je altijd al meer had willen weten over de rijkdom en de geheimen van de meerstemmigheid.
Tijdens deze cursus leer je bewust waarnemen wat meerstemmigheid in relatie tot melodie, metrum, ritme en andere muzikale parameters betekent. Wat maakt dat muziek soms opgewekt, dan weer melancholisch, tragisch, overdonderend, pakkend, frivool, … klinkt? Ontdek de wondere wereld van de meerstemmigheid.
Fladderen de muzikale ideeën rond in je hoofd, of heb je nog geen ervaring maar je voelt wel de kriebels om muziek aan het papier toe te vertrouwen?
Wij zetten je op weg. Ontdek hoe componisten te werk gaan en laat dan je creativiteit los op eigen muzikale verzinsels. Laat je eigen muziek tot leven komen op een podium.
Je gaat verder met jouw instrument in de derde graad en bouwt verder aan een repertoire van klassiek tot hedendaags, of jazz-pop-rock.
Wat is nu leuker dan al spelenderwijze je eigen muzikale ideeën te vertalen naar je instrument. Of je nu jong of wat ouder bent, iedereen kan het leren.
Improviseren is helemaal niet zo moeilijk als je je maar aan bepaalde regels houdt en je eigen creativiteit gebruikt. In de Jazz- en pop-cultuur is improvisatie een zeer belangrijk onderdeel. Aan de hand van vaste akkoordenschema’s wordt de melodie geïmproviseerd.
Heb je niet genoeg aan enkel muziek spelen of beluisteren maar voel je de kriebels om met die muziek zelf ook iets te doen, vind dan je plaats in het vak arrangeren.
Ontdek in dit vak de mogelijkheden van meerstemmigheid en akkoorden en hoe muziek werkt voor meer instrumenten tegelijk. Maak bewerkingen van bestaande of eigen melodieën of songs. Leer al doende de kneepjes van het programma Logic op de iMac onder de knie te krijgen om arrangementen vorm te geven en tot klinken te brengen.
Ons muzieklab is ondertussen al bekend domein uit de tweede graad. We gaan verder op ontdekking in de muziek in al haar facetten. We ontcijferen alle ingrediënten in onze muzikale proefbuis en ontwikkelen onze eigen smaak. Laat die boel maar ontploffen, er verschijnt ongetwijfeld iets moois.
Je leert muziek beluisteren en bespreken, en ontdekt tal van instrumenten en leert een eigen mening vormen. Concertuitstappen ondersteunen de geziene leerstof. De muziek die we spelen, gaan we beter begrijpen en de muziek die we (nog) niet gespeeld krijgen, wordt een pak boeiender.
In het derde jaar organiseren we muzieklab projectmatig. Alle lessen worden gecentraliseerd rond een vijftal projecten per jaar. Bij elk project hoort een voorbeschouwing, een concertbezoek/workshop en een evaluatie/nabespreking. De projecten worden meegedeeld bij de inschrijving in september, en zullen dan ook te vinden zijn op de website.
‘Music is a world within itself, it is a language we all understand’, zingt Stevie Wonder. Maar we kunnen nog dieper graven, ontleden, beluisteren, ervaren en bekijken, ter plaatse en verder weg.
Muzieklab voor volwassenen in de derde graad wordt projectmatig georganiseerd. Alle lessen worden gecentraliseerd rond een vijftal projecten per jaar. Bij elk project hoort een voorbeschouwing, een concertbezoek/workshop en een evaluatie/nabespreking. De projecten worden meegedeeld bij de inschrijving in september, en zullen ook te vinden zijn op de website.